اشتباهات رایج دانشجویان در نگارش پایان نامه

اشتباهات رایج دانشجویان در نگارش پایان نامه

هر دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا، باید در انتهای دوره تحصیلی خود، توضیحی کامل از طرح تحقیقی خود را در قالب پایان نامه و یا رساله به چاپ برساند که همان گونه که گفته ایم، به منظور نگارش سریع پایان نامه، توصیه می شود که در طول انجام پایان نامه، نگارش ار نیز مرحله به مرحله شروع کند و پس از اتمام هر فصل، با استاد راهنما در ارتباط باشد تا آن فصل ویرایش شود. اما در نگارش پایان نامه، گاهی اوقات، دانشجویان مرتکب اشتباهاتی می شوند که برخی از آن ها به حدی تکرار می شود که به اشتباهات رایج در نگارش پایان نامه تبدیل شده است. ما در این مقاله به بررسی این موارد می پردازیم:

۱-     حجم پایان نامه باید مناسب باشد.

برخی از دانشجویان، چون از ضعف بنیه علمی پایان نامه خود آگاه هستند، سعی می کنند که تعداد صفحات پایان نامه را زیاد کنند تا این عیب، پوشیده شود در حالی که افزایش بیش از حد در پایان نامه، نوعی زیاده گویی است و در نتیجه ضعف پایان نامه به حساب می آید.

۲-    در تعیین حجم هر فصل از پایان نامه دقت کنید.

قانون کلی برای حجم فصول پایان نامه وجود ندارد ولی طبیعی است که فصل های نتایج و مقدمه، باید نسبت به بقیه فصول بیشترین تعداد صفحات و فصل اخر که پیشنهادات و بحث است کمترین صفحات را داشته باشد.

۳- قبل از شروع نگارش، به فرمت دانشگاهی خود توجه داشته باشید.

این مورد زیاد دیده شده است که دانشجو بدون مطالعه فرمت دانشگاه، شروع به نگارش پایان نامه می کند و در زمانی که می خواهد آن را به چاپ برساند، متوجه عمق فاجعه می گردد و آن موقع تمام زحماتش هدر رفته و باید دوباره از نو شروع به نوشتن کند که ممکن است برای نگارش مجدد زمان کافی نداشته باشد در نتیجه کیفیت پایان نامه پایین می آید.

۴-  در نگارش پایان نامه دقت کنید.

در زمان نوشتن پایان نامه حتی اشتباه گذاشتن جای یک کاما هم از نظر داوران عیب به حساب می آید و بسیاری از دانشجویان به این مسئه بی توجه هستند. قبل از نگارش، قواعد نگارش فارسی را کاملا مطالعه کنید و سپس اقدام برای نگارش نمایید.

۵-  مراجع پایان نامه، بخش مهمی از پایان نامه هستند.

در انتخاب مراجع دقت کنید که به روز باشند و کیفیت بالایی داشته باشند. یکی از اشتباهات رایج در نگارش پایان نامه، عدم همخوانی شماره منابع در متن پایان نامه با لیست اخر است. منابع باید به ترتیب خاص فرمت دانشگاه در  لیست آخر، قرار گیرند لذا ابتدا لیست منابع را با فرمت دانشگاه تنظیم کنید و سپس اقدام به شماره دهی در متن نمایید.

حتما بخوانید :

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + یازده =