نقش استاد راهنما در تدوین پایان نامه

نقش استاد راهنما در تدوین پایان نامه

از نظر بعد اجتماعی، پایان نامه ها می توانند با انجام پژوهش های کاربردی حل بخشی از مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه در ابعاد مختلف را برعهده گیرند. با توجه به این کاربردها می باشد که محققان پایان نامه را به عنوان پلی بین دنیای پژوهش و علم می دانند و آن را به عنوان یک جز ذاتی و بخش لاینفک مطالعات دانشگاهی که کیفیت علمی و موقعیت دانش آموختگان را تضمین می کند تلقی می کنند و بدین ترتیب ضرورت مطالعه و پژوهش در حوزه مسائل مربوط به آن از اهمیت خاصی برخوردار می گردد.

انجام پایان نامه علاوه بر دانشجویان، برای استادان نیز دارای اهمیت است. برخی از استادان راهنما، هدایت پایان نامه را با کسب انگیزه موفقیت و اعتبار از طریق تربیت دانشجویان محقق و موفق به عهده می گیرند و برخی دیگر از استادان ممکن است تحقیقی وسیعی را آغاز نمایند که برخی ازکمک کننده های آنها در این مسیر پژوهش، دانشجو یا دانشجویانی از دوره کارشناسی ارشد است.

راهنمایی پایان نامه به وسیله استادان توانمند

برای تدوین پایان نامه دارای کیفیت مطلوب توجه به نقش استاد راهنما و اهمیت راهنمایی های او در مسیر انجام پایان نامه انکارناپذیر می باشد. در تعریفی ساده شاید بتوان راهنمایی پایان نامه را به عنوان مجموعه ای از وظایف هدفمندی دانست که یک یا چند نفراز اعضا هیات علمی متخصص دانشگاه در یک موضوع برعهده می گیرند تا از این طریق دانشجوی تحت راهنمایی بتواند نسبت به تدوین پایان نامه ای خوب و قابل دفاع اقدام کند.

برخی محققان این وظیفه را نوعی تدریس تلقی کرده و آن را عمل بسیار پیچیده ای می دانند. به عبارتی دیگر راهنمایی پایان نامه وظیفه تدریس کاملا پیچیده ای است که انجام آن نیازمند تعهد عمیق برای صرف زمان و انرژی است. راهنمایی دست و پنجه نرم کردن با مشکلات بسیاری است که پیوست گسترده از توجه به نکات فنی پروزه تحقیقاتی تا حفظ روحیه و گاهی اوقات حتی سلامتی دانشجو را در برمی گیرد.

 

حتما بخوانید:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =